wes-hicks-MEL-jJnm7RQ-unsplash

Da li je važno naučiti svirati brzo?

Neki ljudi prirodno vole brzo sviranje gitare. Takav stil ih privlači i automatski žele vježbati da postanu sve brži. No mnogi gitaristi imaju nekakav osjećaj odbojnosti prema brzom sviranju. Njihov pogled je da soliranje treba imati osjećaja, da se gitara treba svirati iz duše. Često gledaju gitariste koji sviraju brutalno brzo i zaključuju da oni ne sviraju s osjećajem nego da samo sviraju skale gore dolje.

Ali, iako je istina da neki gitaristi stvarno sviraju gore dolje jako brzo i zvuče dosadno, problem nije u brzini, nego u tome kako oni koriste brzinu. Strah da ćeš postati dosadan ako sviraš brzo je apsolutno besmislen. Tko kaže da ako možeš svirati brzo da neprestano moraš svirati brzo?

Mnoge melodije zvuče vrhunski kad su spore i emotivne. Takav tempo im jednostavno odgovara i nema ih potrebe mijenjati. No, neke vrste lickova i melodija, ako se sviraju sporo, zvuče monotono i dosadno, dok ubrzane zvuče fantastično – pune napetosti i uzbuđenja.

Većinom se radi o takozvanim „run-ovima“ (run = trčati) i brzim prolazima koji soliranju daju veliku dozu adrenalina. Definitivno nije sve u brzini, ali ako uopće ne možeš svirati brzo, nedostaje ti jedna cijela dimenzija sviranja.

Tu vrlo lako može doći do čestog problema – kad vježbaš sporo nešto što bi trebalo zvučati brzo, to će zvučati poprilično dosadno i loše, jer je u startu namijenjeno da se svira brzo. S druge strane, moraš vježbati sporo jer još uvijek ne možeš svirati brzo. I umjesto da onda zbog toga odustaneš od vježbanja brzine, što je nepotrebno loše rješenje, jednostavno trebaš vježbati imajući za cilj da ti brzina postane dio tvoje tehničke sposobnosti. Naravno, za to treba dosta vremena, ali redovitom vježbom je lako postići brzinu.

Osim što mnogo stvari zvuči bolje kad se sviraju brzo, postoji druga velika prednost ako imaš vještinu brzog sviranja, a to je da ti sve drugo postaje mnogo lakše za svirati. Sve ostalo što sviraš zvuči točnije, čišće i jednostavno ide glatko. U biti, da bi stabilno i bez puno muke mogao svirati na određenoj brzini, moraš biti sposoban svirati poprilično iznad te brzine, barem u kratkim intervalima.

Vrlo motivirajuća stvar je ako možeš vidjeti sam sebe kako bi zvučao kad bi svirao jako brzo. Srećom, to je lako postići na sljedeći način.

Kako unaprijed vidjeti kako će izgledati brzo sviranje?

  1. Smisli nekakvu konkretnu frazu koja ima početak i kraj
  2. Snimi je u program i potrudi se da zvuči što čišće, u brzini u kojoj je možeš svirati
  3. U programu je ubrzaj za nekih 1,5-2 puta (možeš i više ako želiš)
  4. Ako je lick u startu bio konkretan, ovako ubrzan će biti vrlo intenzivan i melodičan i trebao bi biti sličan dijelovima sola velikih majstora

Ovaj proces te uči da melodije koje kreiraš ne moraju biti previše komplicirane i da majstori koji ih sviraju često koriste vrlo jednostavne fraze, ali ih sviraju u velikoj brzini.

Ono što je ekstra bitno jest da su fraze kompletne, a da nisu napravljene bez veze, bez razmišljanja. Važno je da fraza još kad je spora zvuči cjelovito. Ako jest – kad se ubrza, sasvim sigurno će zvučati odlično.

Kako vježbati brzinu

Proces gore opisan je jako koristan da čuješ kako će zvučati kad budeš sposoban svirati brzo. Ali kako dobiti tu brzinu?

DALEKO najbitnija stvar je da se navikneš konstantno KREIRATI konkretne melodije i lickove.

Te melodije, lickovi ili fraze mogu biti kao jedna od dvije vrste, i obje trebaš stalno i što više kreirati:

  • 1. Fraza ima početak i kraj, nakon čega je stanka. Početak i kraj (pogotovo kraj) su ukrašeni phrasing elementima kao slide, bending, vibrato i sl.
  • 2. Fraza nema kraj nego se neprestano vrti u krug. Svejedno fraza je konkretna i kompletna, jer se vrti u krug bez prekida.

Obje vrste fraza zahtijevaju da ih se neprestano i što više kreira. Prva vrsta te uči kombinaciji brzine i phrasing elemenata i općenito stvaranju konkretnih fraza. Druga vrsta te više trenira samu brzinu jer nema nikakvog prekida. Redovitim kreiranjem i vježbanjem obje vrste fraza postaješ sve kreativniji i sve brži na gitari. Naglasak je na kreaciji novih i konkretnih fraza i na redovitom vježbanju.

Brzina i brzo sviranje u biti ne bi trebala biti „stil“ sviranja ili nešto slično. Brzina bi trebala biti samo još jedan ukras koji znaš koristiti u svojem arsenalu. Ugodne melodije, zvučni i ritmički lickovi, fini bending, vibrato i phrasing općenito, u kombinaciji sa povremenim brzim prolazima daju ti veliki osjećaj zadovoljstva dok sviraš, zvuče fantastično, a slušatelju ne daju vremena da mu postane dosadno.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email